Mexiiiicooooooooooooooo! - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Richard Muijs - WaarBenJij.nu Mexiiiicooooooooooooooo! - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Richard Muijs - WaarBenJij.nu

Mexiiiicooooooooooooooo!

Door: richardmuijs

Blijf op de hoogte en volg Richard

09 Mei 2012 | Mexico, Tulum

Mexico, het land dat we kennen uit het nieuws vanwege het vele (drugsgerelateerde) geweld. Moorden, ontvoeringen, onthoofdingen en het smokkelen van mensen naar Amerika. Niet echt het land dus waarbij je meteen denkt aan gastvrije en behulpzame mensen, prachtige natuur en cultuur, heerlijk weer, parelwitte stranden en een lekker biertje op zijn tijd! Er zullen absoluut grote problemen zijn (vooral in het Noorden), maar ik heb Mexico de afgelopen twee weken leren kennen als een heerlijk land om door heen te reizen! Wauw, wauw, wauw! Het wordt weer een hele uitdaging om alle belevenissen in een leesbaar verhaal te proppen!

Het begon allemaal in Mexico City ruim 2 weken terug. Best wel huiverig om daar heen te gaan, maar al snel op m'n gemak. Een stad die alleen al meer inwoners heeft dan heel Nederland, maar toch heel relaxed aanvoelt. Heel anders dan bijvoorbeeld Jakarta of Ho Chi Minh met alle stinkbrommertjes. Op en rond de Zócalo (het centrale plein) is het een drukte van belang. Volop mensen die iets proberen te verkopen, toeristen en mensen die op weg zijn naar het werk of iets anders. Het bruist! En laat het hostel nou precies naast dit plein liggen, vanaf het dakterras kijk je precies op de enorme cathedraal! De dagen hier besteed ik aan lekker rondwandelen om alle indrukken op te nemen! Eerst alleen, later met de gratis wandel tour van het hostel, prima manier om meteen mensen te leren kennen. En ja, dan zit je 's avonds opeens in een stadion bij de Lucha Libre, het worstelen waar de Mexicanen gek op zijn, omdat een Amerikaans stel met dit plan kwam. Hoewel het ontzettend nep is allemaal zijn de Mexicanen bloedfanatiek! Trommels, toeters en spandoeken gaan mee en hoewel mijn Spaans dramatisch begrijp ik prima dat 'Puta Madre' geen vriendelijke term is! :)

De dag erna met de metro, op naar het Nationaal Museum van de Antropologie. Uren rondgelopen en de schatten uit de rijke historie van Mexico bekeken. Vervolgens snel terug naar het centrum om nog even naar de 42ste verdieping van de enige wolkenkrabber te kunnen. Pas dan zie je hoe enorm deze stad is! Aan alle kanten zie je bebouwing zover als je kunt zien! Super! 's Avonds nog 'even' met een paar mensen uit het hostel een borrel doen. Eerst in een bar en later op een soort plein waar een straatfeest is met volop livemuziek. Als iedereen rond 2 uur compleet bezopen is en mensen met glas gaan gooien, elkaar met gebroken glas bedreigen voor een volgend biertje en van elkaar gaan stelen heb ik het wel gehad..Ook al zegt de lokale gids van het hostel dat dit heel normaal is en ik echt moet blijven.. :)

Op de derde dag op naar het eerste tempelcomplex, Teotihuacán met twee enorme pyramides, één van beide is zelfs de op 2 na grootste in de wereld. Best indrukwekkend dus en zwaar irritant om in de bloedhitte te beklimmen! :( Maar ja, als je van het uitzicht wilt genieten zul je er wat moeite voor moeten doen...

Goed, als ik per dag m'n verhaal ga doen zijn jullie morgen nog niet klaar met lezen, we gaan even versnellen..!

Ik ben inmiddels in Tulum, aan de Oostkust van Mexico. Vanaf hier gaat de reis morgen naar het Zuiden, op naar Belize! De afgelopen weken heb ik in verschillende etappes Oaxaca, San Cristóbal en Palenque aangedaan voor ik hier kwam! Onderweg continu vergezeld door gezellig medereizigers van all over the world. Dagen met een Israëlische opgetrokken, met een Zweed, Nieuw-Zeelanders, Australië (handig voor tips) en mensen uit tal van andere landen!

De plaatsen die ik bezocht heb zijn stuk voor stuk mooi, Oaxaca en San Cristóbal vooral met kleine gezellige straatjes en volop mensen en handel op de straat. In de omgeving steeds on tour naar tempels (kan ik inmiddels niet meer zien) of prachtige natuur. Vooral de watervallen waarin gezwommen kan worden doen het goed! Potverdrie, wat is het warm hier zeg! Zeker in Palenque, midden in de jungle..drukkend warm en dan is het net wat minder aantrekkelijk om een tempelcomplex (hoe mooi ook!) te bezoeken..

In San Cristóbal werd tussen alle activiteiten door nog even Koninginnedag gevierd met een Zweed (Kristoffer). Helemaal niet de bedoeling, maar als je na het eten in een bar met goede live muziek belandt is de verleiding tot nog een biertje groot. Als je dan toch vroeg (23.00 uur) op weg naar huis goede muziek uit een andere tent hoort dan moet er natuurlijk nog even gekeken worden.. En als dit dan een tent blijkt te zijn vol met 16 jarige meiden die opeens twee lange blanken binnen zien komen kan je niet meer terug.. Oftewel, zowel Kristoffer als ik moest met zo'n beetje elk meisje dansen. Wat een nacht!

Gisteren in Tulum mijn eerste duiken gemaakt! Niet in de zee, maar in cenotes. In deze omgeving zijn volop onderwaterrivieren die naar de zee lopen. Door de cenotes kun je hier in. Prachtige onderwatergrotten met stalagmieten en stalactieten. Soms heel nauw om tussendoor te komen, dus wat lastig als je al twee jaar niet gedoken hebt (halverwege zat ik toch echt vast en moest de instructeur me ff verder helpen :)), maar ontzettend mooi! Vooral in de tweede cenote waar het zoete water het zoute water ontmoet. Dit geeft een heel bijzonder effect!

Inmiddels lekker twee dagen op het strand gelegen om even bij te komen van alle indrukken. Reizen is intensief! Overdag volop tempels, kerken, dorpen en natuur bekijken en 's avonds in de nachtbus of in het hostel biertjes drinken met alle gezellige medereizigers gaat niet vanzelf.. Zeker niet als je in de dorms ook nog eens belabberd slaapt zo af en toe.. Maar, dat is het absoluut allemaal waard! Ik ben pas twee weken op weg, maar heb al weer zo ontzettend veel gezien en meegemaakt waardoor ik nu al kan zeggen dat dit een jaar wordt om nooit te vergeten!!

Ik hoop dat in NL ook alles goed gaat met jullie?? Hoor natuurlijk graag van jullie! Dat mag hieronder, maar via de mail is het wat makkelijker om te antwoorden voor me..

Groeten vanuit het prachtige Mexico! Zoals gezegd, morgen op naar Belize, Caye Caulker! Daar maar eens een extra paar dagen relaxen en duiken in the blue hole! Om jullie ietwat jaloers te maken, zie https://www.google.nl/search?hl=nl&q=caye+caulker+belize&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&biw=1080&bih=534&wrapid=tlif133652210373610&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=PrepT6mgL6ae2wXNgdHPDw

Het beste gewenst en tot horens! :)

Van de inmiddels 800 foto's een selectie toegevoegd om jullie een indruk te geven!

• 09 Mei 2012 - 07:39

Sandra:

Wow! Jaloers! Ik wil ook, maar ik mag niet zeuren van Jurrian...tss..
    Ga je snel ff mailen, maar zo'n eerste 'open-mond-van-verwondering-reactie' wilde ik je niet onthouden. Dikke knuf en let goed op jezelf!

• 09 Mei 2012 - 10:46

Ellis:

Jee Richard, wat heb je al veel gedaan! Leuk Joh:-) Blaas je wat goed weer deze kant op? Het is hier echt verschrikkelijk! Ik ga je mailen!

liefs

• 09 Mei 2012 - 19:30

Pap & Mam:

Hoi Richard: schitterend wat je allemaal al weer gezien hebt ! Dat ziet er mooi uit!
    Wij genieten net zo in Andalusië: Granada (Alhambra), Sierra Nevada (nog in de sneeuw gelopen), Cordoba (Mezquita) en gisteren en vandaag prachtig (maar erg warm) Sevilla! In de mail doen we wel uitgebreider verslag! Dikke kus van ons.

P.S. we missen nog foto in Eaglesshirt!!

• 09 Mei 2012 - 19:50

Rens En Jenny:

Ha wereldreiziger,

We hebben net op een terras buiten Sevilla zitten genieten van de ondergaande zon en van jouw reisverslag elders in de wereld. Wat is het overal mooi! Kerken, natuur noem maar op!
    Geniet lekker verder, wij doen het ook.

Groet uit Sevilla.

• 09 Mei 2012 - 19:50

Rens En Jenny:

Ha wereldreiziger,

Geniet lekker verder, wij doen het ook.

Groet uit Sevilla.

• 11 Mei 2012 - 23:48

Rianne:

Rich,

Mooi verhaal, mooie belevenissen, mooie bezienswaardigheden, leuke tripjes, mooie natuur, gezellige feestjes en lekkere biertjes...
    Kortom: Het lijkt me een fantastische reis tot nog toe.

Geniet er (nog even :-p) van!

Liefs Rian

• 15 Mei 2012 - 03:50

Marieke Vd Klaauw :

Haii Richard! Erg leuk verhaal, volgens mij heb jij het helemaal prima voor elkaar daar!! Ik ga je zeker volgen komend jaar :-) have fun!

Liefs en een kus uit New York!

Marieke